Popularne strategie zakupów energii elektrycznej i gazu
Wielu odbiorców kupuje energię w określonym (tym samym) okresie roku ponieważ jest wówczas najtaniej. Przykładem takich okresów są:
- Początek roku - niektórzy decydują się na zakup energii na początku roku, kierując się przekonaniem, że ceny będą rosły w kolejnych miesiącach.
- Okres wakacyjny – część odbiorców woli podejmować decyzje zakupowe latem, argumentując, że w tym czasie wielu kupujących przebywa na urlopach, a sprzedawcy są bardziej skłonni do ustępstw cenowych.
- Koniec roku - część odbiorców czeka z zakupem do końca roku, licząc na to, że sprzedawcy będą dążyć do realizacji swoich rocznych celów sprzedażowych i zaoferują atrakcyjne ceny.
Zalety i wady sezonowych strategii zakupowych
Każda z tych strategii, stosowana konsekwentnie, ma swoje zalety jak i wady. Warto jednak wiedzieć, że statystyki nie potwierdzają istnienia wyraźnej sezonowości w cenach energii.
Zalety:
- Uśrednienie kosztów w długim horyzoncie czasowym.
- Minimalne zaangażowanie czasowe w proces zakupowy.
Wady:
- Brak kontroli nad rosnącymi kosztami.
- Ryzyko znacznych wahań cen rok do roku.
- Potencjalna utrata konkurencyjności kosztowej.
Alternatywne podejście do zakupu energii
Dla firm, które chcą aktywnie zarządzać portfelem zakupowym, lepszym podejściem może być:
- Dywersyfikacja zakupów - rozłożenie zakupów w czasie lub wykorzystanie różnych produktów energetycznych pozwala zmniejszyć ryzyko związane z nagłymi wzrostami cen.
- Poziomy alarmowe - ustawienie progów cenowych, które sygnalizują konieczność działania, niezależnie od tego, czy ceny rosną, czy spadają. Takie rozwiązanie oferuje nasz portal zakupowy ClickPrice
- Zabezpieczanie marży - dostosowanie strategii zakupowej do mechanizmów określania przychodów pozwala na skuteczniejsze zarządzanie marżą i unikanie niekorzystnych zmian na rynku.
Zobacz jak skutecznie budować strategię zakupów energii elektrycznej i gazu