Poznaj swoją fakturę
Wzór faktury stworzyliśmy wspólnie z naszymi klientami, aby mieć pewność, że będzie ona zrozumiała i przejrzysta. Poniżej zamieściliśmy praktyczne informacje o tym, co znajdziesz na swojej fakturze.
Zastanawiasz się, co oznaczają poszczególne pozycje na fakturze? Sprawdź wyjaśnienie elementów składowych!
Kiedy wystawiamy fakturę?
Prąd
Prąd rozliczamy w okresach, które dla Twojego punktu poboru ustalił operator. Operatorzy stosują okresy 1-miesięczne, 2-miesięczne, 6-miesięczne i 12-miesięczne. Jeśli dotychczasowy okres rozliczeniowy był dla Ciebie zbyt długi lub za krótki, masz prawo do jego zmiany. Z takim wnioskiem możemy wystąpić do Twojego operatora. Pamiętaj jednak, że zwiększenie częstotliwości odczytów wiąże się z nieznacznym wzrostem opłat przesyłowych.
Jeśli operator odczytuje Twój licznik rzadziej niż co dwa miesiące, będziesz od nas otrzymywał co miesiąc faktury szacunkowe. Będą one rozliczać prognozowane zużycie prądu. Jeśli prognoza okaże się wyższa, niż Twoje faktyczne zużycie, faktura rozliczeniowa (na podstawie odczytu) wykaże nadpłatę, którą będziesz mógł zostawić na poczet kolejnych należności lub wnieść o jej zwrot.
Gaz
Czy wiesz, że częstotliwość odczytów Twojego licznika gazowego jest związana z grupą taryfową? W taryfach od W-1 do W-3.9 ilość odczytów licznika w roku określa ostatnia cyfra w oznaczeniu taryfy.
Taryfy W-1.1 i W-2.1 mają jeden odczyt rocznie, W-1.2 i W-2.2 odczyt dwa razy w roku, W-3.6 wiąże się z 6 odczytami w roku (czyli co ok. 2 miesiące), a W-3.9 ma 9 odczytów rocznie (czyli co ok. 1,5 miesiąca).
Jeśli operator odczytuje Twój licznik rzadziej, niż co dwa miesiące, będziesz od nas otrzymywał co miesiąc faktury szacunkowe. Będą one rozliczać prognozowane zużycie gazu. Jeśli prognoza okaże się wyższa, niż Twoje faktyczne zużycie, faktura rozliczeniowa (na podstawie odczytu) wykaże nadpłatę, którą będziesz mógł pozostawić na poczet kolejnych należności lub wnieść o jej zwrot.
Prąd
Prąd rozliczamy w okresach, które dla Twojego punktu poboru ustalił operator. Operatorzy stosują okresy 1-miesięczne, 2-miesięczne, 6-miesięczne i 12-miesięczne. Jeśli dotychczasowy okres rozliczeniowy był dla Ciebie zbyt długi lub za krótki, masz prawo do jego zmiany. Z takim wnioskiem możemy wystąpić do Twojego operatora. Pamiętaj jednak, że zwiększenie częstotliwości odczytów wiąże się z nieznacznym wzrostem opłat przesyłowych.
Jeśli operator odczytuje Twój licznik rzadziej niż co dwa miesiące, będziesz od nas otrzymywał co miesiąc faktury szacunkowe. Będą one rozliczać prognozowane zużycie prądu. Jeśli prognoza okaże się wyższa, niż Twoje faktyczne zużycie, faktura rozliczeniowa (na podstawie odczytu) wykaże nadpłatę, którą będziesz mógł zostawić na poczet kolejnych należności lub wnieść o jej zwrot.
Gaz
Czy wiesz, że częstotliwość odczytów Twojego licznika gazowego jest związana z grupą taryfową? W taryfach od W-1 do W-3.9 ilość odczytów licznika w roku określa ostatnia cyfra w oznaczeniu taryfy.
Taryfy W-1.1 i W-2.1 mają jeden odczyt rocznie, W-1.2 i W-2.2 odczyt dwa razy w roku, W-3.6 wiąże się z 6 odczytami w roku (czyli co ok. 2 miesiące), a W-3.9 ma 9 odczytów rocznie (czyli co ok. 1,5 miesiąca).
Jeśli operator odczytuje Twój licznik rzadziej, niż co dwa miesiące, będziesz od nas otrzymywał co miesiąc faktury szacunkowe. Będą one rozliczać prognozowane zużycie gazu. Jeśli prognoza okaże się wyższa, niż Twoje faktyczne zużycie, faktura rozliczeniowa (na podstawie odczytu) wykaże nadpłatę, którą będziesz mógł pozostawić na poczet kolejnych należności lub wnieść o jej zwrot.
Przejdź na efakturę
Faktury w ciągu kilku godzin od momentu wystawienia.
Aktywuj polecenie zapłaty
Rachunki mogą płacić się same.
Najczęściej zadawane pytania
Czy mogę mieć wspólną fakturę za prąd i gaz?
Prąd i gaz rozliczamy na innych kontach rozliczeniowych. Mają one inne numery rachunków do wpłat, a odczyty realizują inkasenci dwóch niezależnych od siebie operatorów. Daty odczytów mogłyby się nie pokrywać, co powodowałoby konieczność np. 12-miesięcznego oczekiwania na fakturę rozliczeniową. Niestety nie możesz mieć wspólnej faktury za oba media.
Co to jest harmonogram płatności?
Wystawiamy ten dokument, jeśli Twój operator odczytuje stan licznika raz na pół roku lub rok. Wystawiamy taki dokument na cały rok z góry, na podstawie szacowanego zużycia. Wpłaty rozliczymy na fakturze. Dzięki temu nie zaskoczy Cię faktura z płatnością za cały rok.
Przykład: Raz na pół roku przychodzi inkasent spisać stan Twojego licznika. Według rzeczywistego zużycia kwota do zapłaty na fakturze wyniesie 400 zł. Do tej pory opłacałeś co miesiąc harmonogramy na kwotę 50zł, co daje łączną sumę 300zł. Na fakturze rozliczeniowej będzie widniała kwota do zapłaty 100zł, ponieważ rozliczymy na niej dotychczasowe zaliczki.
Podałem zły numer faktury w tytule przelewu. Czy wpłata pokryje moje należności?
Nie wymagamy, abyś w tytule przelewu podawał numer opłacanej faktury. Jeżeli przelew wykonałeś na numer rachunku bankowego z faktury, to wpłata pokryje najstarszą, nieopłaconą fakturę na koncie.
Czy mogę płacić przez polecenie zapłaty?
Oczywiście. Możesz włączyć polecenie zapłaty na wybranych przez Ciebie kontach rozliczeniowych. Płatność za faktury w ramach polecenia zapłaty pobieramy najpóźniej w ostatnim dniu ich terminu płatności. Informacje o usłudze i formularz aktywacji znajdziesz TUTAJ
Jak sprawdzić, czy moja wpłata została zaksięgowana?
Twoja lista wpłat dostępna jest na koncie eBOK (zakładka „Płatności i rozliczenia” -> „Historia wpłat”) i w aplikacji mobilnej Moje Fortum („przycisk „Zobacz historię płatności”).
Co zrobić, jeśli nie dostałem faktury lub ją zgubiłem?
Wszystkie dokumenty płatnicze udostępniamy na Twoim koncie eBOK najpóźniej w ciągu doby od momentu ich wystawienia.
Czy mogę zapłacić jednym przelewem za wszystkie usługi?
Prąd i gaz rozliczamy na osobnych kontach rozliczeniowych. Każde z kont ma przypisany inny numer rachunku bankowego. Zbiorczy przelew może więc spowodować powstanie nadpłaty na jednym koncie i zaległość na drugim.
Na moim koncie jest nadpłata? Co mogę z nią zrobić?
W pierwszej kolejności nadpłatę księgujemy na poczet przyszłych faktur. W przypadku, gdy chcesz uzyskać jej zwrot, prosimy, wypełnij wniosek i prześlij go za pośrednictwem portalu eBOK lub na adres %20infopolska [małpa] fortum [kropka] com (infopolska[at]fortum[dot]com). Wzór wniosku znajdziesz TUTAJ.
Odczyt na mojej fakturze jest za wysoki. Co robić?
Jeśli bieżący stan licznika jest wyższy, niż bieżący, sfotografuj wskazanie licznika i prześlij jego zdjęcie wraz z opisem na nasz adres e-mail %20infopolska [małpa] fortum [kropka] com (infopolska[at]fortum[dot]com) lub poprzez zgłoszenie na eBOK. Złożymy reklamację do operatora. Jeśli operator uzna Twoją reklamację, przekaże nam poprawione odczyty, a my wystawimy dla Ciebie fakturę korygującą.
Co zrobić, gdy pomyliłem numer kont do wpłaty?
Jeśli zapłaciłeś np. za gaz, ale na poczet konta prądu, to wystarczy nam Twoja dyspozycja przeksięgowania wpłaty. Możesz ją złożyć np. poprzez zgłoszenie na koncie eBOK lub podczas kontaktu z naszą infolinią. Pamiętaj, że przeksięgowanie nie będzie możliwe, jeśli na koncie, na które błędnie wpłaciłeś środki, było zadłużenie.
Nie dam rady zapłacić faktury w wyznaczonym terminie. Co mogę zrobić?
Zachęcamy, abyś skontaktował się z nami telefonicznie, e-mailowo lub na eBOK. Jeśli potrzebujesz rozłożenia faktury za raty, prosimy, abyś podał nam proponowaną ilość rat oraz terminy spłat, których będziesz w stanie dochować.