Pytania dotyczące Umowy
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące zawarcia, zmiany oraz przepisania umowy.
1. Najczęściej używane pojęcia
Kim jest Operator, a kim Sprzedawca?
Operator Systemu Dystrybucyjnego (inaczej Operator, Dystrybutor, Dostawca) jest właścicielem infrastruktury (m.in. Twojego licznika), przez którą dostarczany jest prąd/gaz. Dystrybutor jest na stałe przypisany do danego obszaru Polski, więc nie możesz go zmienić.
Sprzedawca wystawia fakturę za zużyty przez Ciebie prąd/gaz oraz realizuje dodatkowe usługi, które możesz nabyć wraz z podpisaniem umowy. Poznaj naszą aktualną ofertę w zakładce Dla Firmy -> Prąd i Gaz dla Firmy.
Czy numer PPE/PPG i numer licznika to to samo?
PPE - Punkt Poboru Energii / PPG - Punkt Poboru Gazu
Numer PPE/PPG nie jest tożsamy z numerem licznika.
PPE/PPG to miejsce, gdzie dostarczany jest prąd/gaz. Każdy Punkt Poboru posiada unikalny numer, na stałe do niego przypisany, natomiast numer licznika to fabryczny numer urządzenia, który może ulec zmianie wraz z jego wymianą.
Jak czytać skróty nazw taryf energii elektrycznej?
C12
C (poziom napięcia sieci) 1 (moc umowna) 2 (ilość rozliczeniowych stref czasowych)
Dla przedsiębiorców przeznaczone są taryfy typu A, B, C, rzadko G (pierwszy znak).
Drugi znak 1 oznacza Twoją moc umowną, nie większą niż 40 kW, a 2 pozostałą moc umowną.
Trzeci znak oznacza ilość rozliczeniowych stref czasowych - jedna strefa oznacza, że przez całą dobę masz taką samą cenę za kWh sprzedanego prądu, a w przypadku dwustrefowej taryfy o różnej porze dnia posiadasz inną cenę za kWh sprzedanego prądu.
Jak czytać skróty nazw taryf paliwa gazowego?
01.10.2017 r. nastąpiła detaryfikacja rynku gazu. Oznacza to, że ustaje obowiązek przedkładania taryf do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki. W zawiązku z powyższym od 1 października 2017 roku, zgodnie z zapisami Ogólnych Warunków Umowy łączących nasze firmy, funkcję Taryfy Sprzedawcy zacznie pełnić aktualny cennik zestaw cen i stawek dostępny na stronie internetowej Sprzedawcy tj., dostępny na stronie internetowej www.fortum.pl.
Rodzaje Umów
Czym różni się umowa sprzedaży od kompleksowej?
umowa sprzedażowa + umowa dystrybucyjna = umowa kompleksowa
W przypadku zawarcia umowy kompleksowej, Fortum będzie świadczyć na Twoje potrzeby usługę kompleksową, polegającą na sprzedaży energii elektrycznej/paliwa gazowego oraz zapewnieniu świadczenia usług dystrybucji prądu/gazu. Wówczas otrzymasz jedną fakturę od Fortum, która zawiera w sobie opłaty za dystrybucję i sprzedaż.
W przypadku zawarcia umowy sprzedażowej, Fortum będzie Cię rozliczać wyłącznie za sprzedaż energii elektrycznej. Wówczas otrzymasz dwie faktury - od Fortum, która zawiera w sobie opłaty za sprzedaż oraz od Operatora Systemu Dystrybucyjnego, która zawiera w sobie opłaty za dystrybucję.
Co to jest umowa rezerwowa, umowa awaryjna i nielegalny pobór gazu?
Umowa rezerwowa to umowa sprzedaży energii elektrycznej, która generuje wysokie opłaty za zużycie energii elektrycznej. Zawiązuje się automatycznie w chwili, kiedy:
- umowa sprzedaży z Twoim dotychczasowym Sprzedawcą zostanie rozwiązana, a Ty nie wybierzesz do tego czasu nowego Sprzedawcy energii elektrycznej;
- wybrany przez Ciebie Sprzedawca nie będzie miał możliwości dokonania odpowiedniego zgłoszenia zmiany Sprzedawcy w określonym przez Operatora terminie;
- Twój dotychczasowy Sprzedawca ogłosi upadłość.
Umowa awaryjna dotyczy sprzedaży gazu, która wchodzi w życie w momencie, gdy Twój obecny Sprzedawca ogłosi upadłość, bądź z innego powodu przestanie wywiązywać się z obowiązku dostarczenia gazu.
Nielegalny pobór gazu następuje wówczas, gdy wypowiesz umowę obecnemu Sprzedawcy nie wybierając na jego miejsce nowego.
3. Zmiana Sprzedawcy na Fortum
Kto realizuje procedurę zmiany Sprzedawcy?
Zrealizujemy za Ciebie wszelkie formalności związane ze zmianą Sprzedawcy, tj. wypowiedzenie umowy dotychczasowemu Sprzedawcy, zgłoszenie zawarcia umowy sprzedaży Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego oraz zawarcie nowej umowy o świadczenie usług dystrybucji.
W jaki sposób następuje zmiana Sprzedawcy?
Krok 1: Podpisujesz umowę kompleksową z Fortum.
Krok 2: W Twoim imieniu wypowiadamy umowę dotychczasowemu Sprzedawcy oraz dokonujemy zgłoszenia umowy u Twojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Krok 3: Operator Systemu Dystrybucyjnego dokonuje odczytu licznika i przekazuje go do Twojego poprzedniego Sprzedawcy, aby rozliczył Cię końcowo.
Krok 4: Witaj w Fortum. Od teraz jesteśmy Twoim nowym Sprzedawcą.
Fortum w Twoim imieniu, na podstawie udzielonego Pełnomocnictwa, dokonuje zgłoszenia zmiany Sprzedawcy do Operatora na odpowiedniej Platformie Wymiany Informacji, nie wcześniej niż 90 dni i nie później niż 21 dni przed planowaną datą zmiany Sprzedawcy.
Czy podczas zmiany są przerwy w dostawie?
Nie, podczas procesu zmiany Sprzedawcy nie ma przerw w dostawie energii. Zmienia się jedynie firma wystawiająca fakturę za prąd/gaz.
Czy zmieniając Sprzedawcę muszę wymienić licznik?
Nie, nie ma potrzeby wymiany licznika.
Czy zostanę poinformowany o zmianie Sprzedawcy?
Tak, poinformujemy Cię SMS-em o rozpoczęciu i zakończeniu procesu przejścia do Fortum.
Zmiany w Umowie
Jak zmienić taryfę?
Prąd
Grupę taryfową możesz zmienić raz na 12 miesięcy. Najszybciej zrobisz to na eBOK po wejściu w zakładkę „Kontakt”, a następnie „Zmiana grupy taryfowej”. Możesz skorzystać ze wzoru wniosku, który znajdziesz tutaj. Podpisany wniosek prześlij do nas e-mailowo lub listownie. Zgłosimy zmianę do Twojego operatora.
Gaz
Grupa taryfowa jest uzależniona od Twojego rocznego zużycia gazu lub mocy umownej. Grupa nie jest zmieniana na wniosek.
Jak mogę zmienić swoje dane kontaktowe?
Skontaktuj się z nami telefonicznie, e-mailowo lub przez zakładkę „Kontakt” na koncie eBOK. Jeśli zmienił się Twój adres e-mail do kontaktu, pamiętaj, aby prośbę o zmianę złożyć z dotychczasowego adresu. Jeśli nie masz takiej możliwości, prosimy, wybierz inny kanał kontaktu.
Jak mogę autoryzować adres e-mail do kontaktu z obsługą klienta?
Twój adres e-mail będzie autoryzowany, jeśli z jego użyciem zarejestrujesz konto na portalu eBOK. Możesz też skontaktować się z nami telefonicznie pod numerem 122 100 000. Prośbę o dodanie adresu e-mail (z jego wskazaniem) możesz też wysłać do nas e-mailowo. Taką dyspozycję sporządź na piśmie, odręcznie podpisz i wyślij do nas jej skan lub zdjęcie na adres %20vip [kropka] poland [małpa] fortum [kropka] com (vip[dot]poland[at]fortum[dot]com).
Jak mogę zgłosić zmianę (np. nazwy ulicy) w adresie punktu poboru?
Jeśli zmienił się adres punktu poboru (np. z powodu zmiany lub nadania nazwy ulicy), możemy zaktualizować dane na podstawie dokumentu, który taką zmianę potwierdza. Może to być np. uchwała rady miasta lub gminy.
Co w sytuacji, gdy kończę działalność gospodarczą?
Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej, czy utrata prawa do lokalu, nie wiąże się z możliwością bezkosztowego rozwiązania umowy. Jeśli nie możesz dalej prowadzić działalności, skontaktuj się z nami. Każdą sprawę traktujemy indywidualnie, dlatego postaramy się znaleźć optymalne rozwiązanie.
Rozwiązanie umowy
Moja umowa wygasła. Co dalej?
Jeżeli Twoja umowa dobiega końca, a nie wysłałeś wypowiedzenia ani nie przedłużyłeś umowy, może ona ulec przedłużeniu na kolejnych 12 miesięcy.
Gdzie mogę wysłać wypowiedzenie umowy?
Oświadczenie o wypowiedzeniu umowy możesz złożyć tylko listownie na adres Fortum Marketing and Sales Polska S.A. ul. Marynarki Polskiej 197, 80-868 Gdańsk. Dopuszczamy też formę elektroniczną, jeśli zostanie podpisana z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Pamiętaj, że wiążąca jest data wpłynięcia pisma, a nie jego nadania.
Jaki mam okres wypowiedzenia?
Okres wypowiedzenia może być różny i zależy od zapisów w umowie. Jeżeli chcesz zapytać o długość Twojego okresu wypowiedzenia, zachęcamy do kontaktu telefonicznego z nami. Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-17:00 pod numerem 122 100 000.
6. Pytania techniczne
Skąd Fortum bierze gaz, a skąd energię?
Fortum pozyskuje zarówno gaz, jak i energię z różnych giełd. Posiadamy umowy handlowe z najważniejszymi europejskimi graczami na rynku gazu i energii. Na podstawie tych umów nabywamy gaz i energię.
Gdzie zgłosić awarię w układzie dostarczania gazu/prądu?
Awarie najlepiej zgłaszać na numer:
991 – numer alarmowy Pogotowia Energetycznego,
992 – numer alarmowy Pogotowia Gazowego.