Przejdź do głównej treści

Brak ogrzewania lub ciepłej wody - co możesz zrobić? 

Zimny kaloryfer i brak wody w kranie? To sytuacja, której nikt nie chce doświadczyć, szczególnie w chłodniejsze dni. Jeśli mieszkasz w bloku lub jesteś najemcą budynku mieszkalnego, sprawdź jakie kroki możesz podjąć, aby zidentyfikować przyczynę problemu i znaleźć skuteczne rozwiązanie.  

Co znajdziesz w artykule:

Problem z ogrzewaniem lub ciepłą wodą może być spowodowany kilkoma czynnikami. Pierwszym krokiem, jaki możesz podjąć, aby rozwiązać problem, jest sprawdzenie stron dostawcy ciepła, który obsługuje Twój budynek. Kiedy nie znajdziesz żadnego komunikatu na temat planowanej przerwy w dostawie ogrzewania, ciepłej wody lub awarii skontaktuj się z administratorem, lub zarządcą budynku. 

Sprawdź komunikaty o wyłączeniach dostaw ciepła i mapę wyłączeń 

Dowiedz się czy brak ogrzewania lub ciepłej wody wynika z bieżącej przerwy w dostawie ciepła, która może być spowodowana awarią lub planowanymi pracami na sieci ciepłowniczej. 

W tym celu odwiedź stronę mapa wyłączeń mapa wyłączeń - Zewnętrzny link. W górnej części znajdziesz trzy przyciski z nazwami miast. 

●     Wybierz miasto, które chcesz sprawdzić 

●     Wpisać swój adres w odpowiednie pole 

●     Kliknąć przycisk „Pokaż bieżące wyłączenia” 

Po prawej stronie wyświetlą się adresy, których dotyczą bieżące wyłączenia. W ten sposób zweryfikujesz czy w danej lokalizacji odbywa się przerwa w dostawie ciepła oraz jak długo będzie trwała. 

Na tej samej stronie sprawdzisz informacje dotyczące planowanych przerw w dostawie ciepła. Wystarczy, że wybierzesz miasto, które Cię interesuje i klikniesz przycisk „Pokaż planowane wyłączenia”.  

Skontaktuj się z administratorem lub zarządcą budynku 

Jeżeli brak ogrzewania lub ciepłej wody nie jest spowodowany trwającą przerwą w dostawie ciepła, skontaktuj się z Twoim administratorem lub zarządcą budynku.  

Gdzie znajdę numer do administratora lub zarządcy budynku? 

  • Tablica ogłoszeń w budynku 
  • W większości budynków (szczególnie w blokach i wspólnotach mieszkaniowych) na tablicy ogłoszeń w klatce schodowej powinny znajdować się dane kontaktowe do administratora, zarządcy lub firmy zajmującej się obsługą budynku. 

    Zazwyczaj są tam: 

    - Imię i nazwisko lub nazwa firmy. 

    - Numer telefonu i adres e-mail. 

Wyjątkiem jest sytuacja zagrażająca zdrowiu lub życiu. Wówczas jako lokator możesz złożyć takie zgłoszenie, dzwoniąc od razu na infolinię pod numer 993.  

Jestem mieszkańcem, a na infolinii alarmowej 993 nie chcą przyjąć mojego zgłoszenia. Wyjaśniamy dlaczego 

Jeśli zauważysz brak ogrzewania lub ciepłej wody, pamiętaj, że odpowiedzialność za kontakt z dostawcą ciepła spoczywa na zarządcy budynku lub przedstawicielu wspólnoty mieszkaniowej.  

Zanim zdecydujesz się zgłosić problem bezpośrednio do pogotowia technicznego, warto najpierw skontaktować się z zarządcą budynku. To on posiada aktualne informacje o wszelkich pracach remontowych, które mogą wpływać na dostęp do ciepłej wody lub bark ogrzewania. Na przykład, jeśli w sąsiedztwie trwa remont, który czasowo wyłącza wodę w pionie, zarządca będzie o tym wiedział i szybko wyjaśni sytuację. Dzięki temu unikniesz zgłaszania awarii, która nią nie jest, co mogłoby prowadzić do niepotrzebnych interwencji i generować dodatkowe koszty dla wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej. 

Dzwonienie na infolinię pogotowia ciepłowniczego bez wcześniejszego skontaktowania się z zarządcą może spowodować wzrost liczby zgłoszeń, co opóźni pomoc dla osób, które rzeczywiście potrzebują interwencji. Zarządca jest odpowiedzialny za kontakt z dostawcą ciepła, dlatego to on powinien być pierwszym punktem kontaktowym w takich sytuacjach. 

Oczywiście, jeśli sytuacja jest pilna i zagraża zdrowiu lub życiu, nie wahaj się zadzwonić na numer pogotowia ciepłowniczego – 993. W normalnych okolicznościach jednak kontakt z zarządcą pozwala zaoszczędzić czas i uniknąć niepotrzebnych interwencji, co umożliwia szybsze i skuteczniejsze rozwiązanie problemu.  

logo bloga mieszkajsmart

Zobacz inne artykuły

Udostępnij to: